Portefølje

Her er en litt-av-alt oversikt over de største og viktigste prosjektene, i kronologisk rekkefølge. Det er mest egne private prosjekter til nå, men også noen få kundeoppdrag.

Sørengen Kjøreskole AS

sorengen.no skjermdump

Første skikkelige nettside var hjemmesiden til Sørengen Kjøreskole. Og all kode var skrevet fra bunnen av. Nettsiden var i bruk fra 2011 til 2016, før daglig leder og eier gikk over til å bruke Facebook.

Verktøy: XHTML, CSS, JavaScript, PHP og SQL som kjørte hos Domeneshop. Photoshop for alt grafisk arbeid.

Annes herrefrisør

annesherrefrisør.no utklipp

Som mannlig student i Trondheim er det umulig å ikke kjenne til Annes herrefrisør i sentrum. Her får man raskt en fin klipp og til 20% nedsatt pris hvis man er student.

Dette var ikke et reelt kundeoppdrag da hjemmesiden ble lagd gratis som takk for alle hårklipp. Siden er statisk og enkel, men gjør nytten.

Verktøy: XHTML og CSS.

Gå til nettsiden

WikiMotifs

En Android-app som skulle gi brukeren engelsk Wikipedia i lomma, takket være korte utdrag fra hver artikkel. Datafiler fra Wikipedia ble lastet ned og tolket med et selvutviklet analyseverktøy som skulle sette sammen hvert utdrag.

Den ferdige appen fungerte bra, men dessverre ble den veldig stor. Og mange utdrag var dårlige fordi datafilene inneholdt så mye uforutsigbare feil at programmet ofte feiltolket innholdet.

Verktøy: Java for Android og PC. Med Photoshop for grafisk arbeid.

Trafikkteori

Første skikkelige Android-app het ‘Trafikkskilt’ og handlet om nettopp det. Denne ble så videreført til å bli ‘Trafikkteori’, siden valget ble å innlemme mye annen trafikkteori også.

Appen var tilgjengelig inntil nylig, med ca 500 aktive brukere i snitt årlig. Den hadde også litt reklame, så den ga faktisk litt inntekt i flere år.

Verktøy: Java og Google AdMob. Photoshop for alt grafisk arbeid.

Fotografering

deviantart.com utklipp

For utstilling av egne etterarbeidede fotografier benyttes deviantart.com, fordi det er gøy å dele samt se andres håndverk.

Verktøy: Nikon D90 og Photoshop.

Gå til Deviantart-profilen

Bakkenblogg

bakkenblogg.no utklipp

I 2016 bestemte Ove seg for å begynne med blogging for å bli kjent med WordPress. Samme året påbegynte han studiet for økonomi og administrasjon ved NMBU på Ås. Bloggtema ble dermed skole og læresetningen "du har først forstått noe, hvis du klarer å forklare det til andre ...". Resultatet tre år senere var 770 blogginnlegg samt noen små JavaScript-prosjekter. Alle med pensumstoff som tema. I tilleg ble studiet fullført med gode karakterer.

Og best av alt: Bloggen har mye trafikk fra andre studenter som går lignende studier. Det mottas også mye spørsmål om økonomiteori som er del av forskjellige pensum. Dessverre er det ikke tid til å følge opp dette.

Verktøy: WordPress og JavaScript med en rekke forskjellige biblioteker. Photoshop for alt grafisk arbeid.

Gå til bloggen

Bigtris

Noen gang ønsket å spille Tetris på størst mulig brett og ikke et som er bittelite? I såfall kan du prøve Bigtris!

Dette var et minispillprosjekt tilbake i mars 2014. Tanken var først å lage et 3D-brett hvor byggeklosser skulle legges i alle tre dimensjoner. Dessverre ble vanskelighetsgraden i spillet helt ekstrem som en direkte konsekvens av dette. Det ferdige Bigtris har likevel biter av 3D i seg, som dukker opp hvis man spiller lenge nok .. Spillet kan kjøre både på Windows og Android.

Verktøy: Unity3D og Photoshop for alt grafisk arbeid.

Se i Play Store eller last ned for Windows.

FileEncryption

fileencryption skjermdump

«A tool for encrypting and decrypting files using AES-GCM cryptography.»

Et kjekt verktøy for å kryptere enkeltfiler før de arkiveres i skyen eller på eget lagringsmedia.

Verktøy: NET Core og C# samt AES-GCM.

Se på GitHub

MyS3

mys3 skjermdump

«A tool for encrypting and syncing files to the Amazon cloud using S3.»

Ove bruker denne løsningen daglig for å synce og sikkerhetskopiere personlige filer på tre PC-er. Den erstatter Dropbox og MEGA som ble mye brukt tidligere.

Verktøy: NET Core / C#, AES-GCM og AWS S3.

Se på GitHub

WordKrangle

«A Scrabble like game, with hex spaces instead of squares.»

Siste året på dataingeniør ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) valgte Ove å lage sitt eget Scrabble-spill, da han skulle ha det avsluttende bachelorprosjektet sitt. Men han ble langt fra ferdig.

Over årene prøvde han flere ganger å få lagd spillet så alle kunne spille det, men han møtte alltid på store problemer som var vanskelige å løse: Han trengte både å lage et pent spill (klienten), samtidig som han utviklet et robust og sikkert API som kunne skalere (serveren). Dette var utrolig tidkrevende.

Første utgaven kunne kjøres på Android, PC, Mac og Linux. Det var også hårete planer for iOS. Klienten var lagd i Unity3D, med kode i C# og UnityScript. I tillegg ble det på Android en oppdateringsklient som hentet statusmeldinger for spillet, i tilfelle man ventet på en motspiller og lukket spillet litt. Denne ble lagd med Android Studio og Java. For alt det som var av grafisk art brukte han Photoshop. For serversiden prøvde han Apache med PHP, C# med .NET og til slutt JavaScript for Node.js. Han ble aldri ferdig fordi det dukket stadig opp nye problemer. Arbeidet ble så satt på vent og ga det litt opp.

I 2021 og 2022 (og delvis 2020) med AWS og React prøvde han igjen, og fikk endelig publisert en fungerende utgave som viste seg robust nok. Denne skalerte uten problemer, var veldig fleksibel mtp. hvordan brukeren kan logge inn, har spillchat, ‘in-game’ tjenester som kan kjøpes av hvem som helst, pluss mye mer.

Det gjenstår å markedsføre spillet (satt på vent) og eventuell mer bugfiksing/videreutvikling, siden det sikkert dukker opp noe etterhvert.

Gå til spillet

GitHub-lisens

Egen programvare publisert via GitHub (på engelsk) er åpen kildekode med MIT-lisens. Den er da gratis å nedlaste og bruke. Gjelder både privatpersoner (ikke-kommersiell bruk) og firmaer (kommersiell bruk).

Prosjektene er klargjort som nedlastbare kjørbare programmer for Windows og Linux, men utviklingsarbeidet pågår fortsatt så programlus kan forekomme (sånn som i all programvare). Dokumentasjon legges i git-arkivet.